fbpx
Experts in business

Ondernemen

Alles over ondernemen

Werk een supersterke customer journey uit

Al van de customer journey gehoord? Indien dit niet het geval is, geen probleem, we geven je de basis mee in deze blog. Vast staat dat een zicht op de customer journey van je klanten en er ook effectief mee aan de slag gaan, een stevige meerwaarde kan betekenen voor jouw omzet en winst. Lees dus zeker verder!

Wat is de customer journey?

In het mooi Nederlands zouden we het omschrijven als de ‘klantreis’. Concreet gaan we elk contactpunt dat we hebben met onze (potentiële) klant in kaart brengen. Dit kan gaan om een eerste websitebezoek, een blik op je sociale media of een bezoekje in je showroom. Maar net zo goed kan dit contact met de dienst na verkoop zijn of de manier waarop je de telefoon opneemt. Denk dus goed na over alle contactmomenten met de klant of prospect en let daarbij op de kleinste details.

Hoe ga je ermee aan de slag?

Lijst de contactmomenten op en geef ze een score van 0 tot 10. Geef ze weer in een grafiekje en focus je op de zaken waar je minder op scoort. Alle punten onder de 5 op 10, ga je in eerste instantie proberen op te tillen naar een hoger niveau. Door stil te staan bij deze punten en de oefening te maken, geef je een boost aan je werking. Je sales en marketing zullen er wel bij varen, waardoor resultaten niet kunnen uitblijven. Je gaat immers de ervaring van je klanten optrekken, waardoor je onderneming meer tevreden klanten gaat tellen. Logisch dat de mondeling reclame erop vooruitgaat en dat je niet enkel meer klanten aantrekt, maar er ook minder verliest aan de concurrentie.

Waarom is de customer journey zo belangrijk?

Doorheen de klantreis leer je je klanten beter kennen, waardoor je veel beter op hun noden kunt inspelen. Elke klant doorloopt een proces van informeren, een beslissing overwegen en vervolgens beslissen en tot actie overgaan. In het Engels samengevat als See, Think, Do. Dit wordt omschreven als de buyer’s journey die nauw samenhangt met de customer journey. Wil je klanten gaan overtuigen, dan moet je rekening houden met de 3 bovenstaande fases en ze de juiste informatie en call to action kunnen voorschotelen in elke fase van het proces. Maar daarvoor moet je dus al je contactmomenten kennen om ze te gaan bijsturen.

Meer weten over je customer journey

Kun je wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van je customer journey of wil je deze laten verwerken in je online contactmomenten? Geef ons een seintje en we denken graag met je mee. Uiteraard speelt ook je website een cruciale rol in de klantreis en zorg je maar beter dat deze inspeelt op de behoeften van je klant. Contacteer ons voor een persoonlijk gesprek of schrijf je in op onze gratis Business Breakthrough seminar.

Gratis Business Breakthrough

Volledige dag, praktijkgerichte opleidingen door ervaren Marketing & Business-experts.

  • Business
  • Financiële ontwikkeling
  • Persoonlijke ontwikkeling

Een Succesvol bedrijf in 10 stappen

1 dag winstgevende strategiën en kostbewuste acties

5 dagen Intensieve Coaching

Voor al wie passief inkomen wenst te generen via vastgoed

Een mailtje ontvangen wanneer we meer Tips & Tricks online zetten?

Mis geen waardevolle content en schrijf je snel in.

X