fbpx
Experts in business

Ondernemen

Alles over ondernemen

Een succesvol marketingplan in 3 stappen

Succes boeken zonder een gedegen marketingplan? Veel succes! Een goed marketingplan vormt de basis van je commerciële inspanningen en je strategie. Zonder plan ben je stuurloos. Wij geven je alvast de essentiële stappen mee om tot een succesvol marketingplan te komen.

 

Een goed onderbouwd marketingplan is noodzakelijk en al zeker op 3 belangrijke momenten in de levenscyclus van je bedrijf:

  • In de opstartfase

    Je product, dienst, service of concept moet nog in de markt gezet worden en zijn plaatsje veroveren. Het spreekt voor zich dat voorafgaand en in deze fase grondig over de te volgen marketingstrategie moet nagedacht worden.

  • In de groeifase

    Bereik je de groeifase, dan wil je deze periode natuurlijk zo lang mogelijk laten duren. Denk na over hoe je deze groei kunt bestendigen en continu nieuwe leads kunt blijven aantrekken. Eens je marketingstrategie is uitgerold en deze werkt, hoef je weinig bijkomend strategisch denkwerk te verrichten, al is het uiteraard belangrijk om een vinger aan de pols van nieuwe ontwikkelingen te houden.

  • Bij een herpositionering

    Wijzigt de markt, dan kan het noodzakelijk zijn om je bedrijf en/of dienstverlening te herpositioneren. Nieuwe concurrenten en producten kunnen je aanzetten tot een herpositionering.

Wat zijn nu de 3 belangrijke stappen in een marketingplan?

We weten nu wanneer strategisch over marketing nadenken noodzakelijk is, nu kijken we wat verder en vertellen we je hoe je dit aanpakt. 3 stappen zijn daarbij belangrijk:

  • Stap 1: Strategie

    Een belangrijke eerste stap is het op punt zetten van je business strategie. Wat ga je doen en op welke klanten richt je je? Bepaal je prijzen, je aanbod en je unieke troeven en werk deze goed uit.

  • Stap 2: Marketingmix

    Is de strategie helder dan ga je communiceren naar de markt. Daarbij is het belangrijk dat je blijvend in de aandacht komt.

  • Stap 3: Meten is weten

    Aan marketing doen is leuk, maar het is essentieel dat je acties plant, opvolgt en het resultaat meet. Heel wat ondernemers zien deze essentiële fase over het hoofd.

Combineer deze 3 stappen, in de juiste volgorde en je legt de ideale voedingsbodem voor succes.

Meer weten?

GRATIS WEBINAR: BUSINESS BREAKTHROUGH

Je leert proactief inzetten op de huidige situatie. Dit is hét marketing, sales- en doorbraakevent voor dynamische ondernemers.

Een mailtje ontvangen wanneer we meer Tips & Tricks online zetten?

Mis geen waardevolle content en schrijf je snel in.

X